Facebook
INSTAGRAM
Follow by Email

Happy & healthy living

Hoe blijf je in balans tijdens de herfst?

Hoe blijf je in balans tijdens de herfst?

De natuur om ons heen verandert voortdurend en ons lichaam verandert daarin mee. Tijdens een hete zomer kan je je loom en hangerig voelen, en een natte lente kan je rillerig en uitgeput maken. Kinderen en dieren kunnen op een herfstige dag de kolder in hun kop hebben en in de winter houden we een soort van winterslaap door ons letterlijk en figuurlijk meer terug te trekken. De eerste en laatste weken van een seizoen zijn altijd een overgangsperiode. Rond deze tijd worden de ‘wetten’ van het huidige seizoen vervangen door die van het nieuwe seizoen. Hierdoor kan je lichaam uit balans raken. Met name de overgang van zomer naar herfst kan zwaar zijn voor je lichaam omdat je lichaam moet switchen van warmte kwijtraken naar warmte vasthouden.

Herfst

In de herfst spelen de elementen ether en lucht een hoofdrol. Dat zie je aan het weer; de lucht wordt droger en het gaat harder waaien. Ook in je lichaam kan je dit merken. Je huid wordt droger, je kan last krijgen van een opgeblazen gevoel en onrust in je hoofd.

In deze tijd van het jaar is het belangrijk om je lichaam voor te bereiden op de koude maanden die gaan komen. Je lichaam moet de opgebouwde hitte van de zomer kwijtraken en beginnen met het opslaan van een energievoorraad om de winter door te komen. Door bittere en wrange producten te eten die worden geoogst in de vroege herfst help je je lichaam om overtollige hitte kwijt te raken. Denk hierbij aan cranberries, donkere bladgroenten en pompoen. Hoe kouder het wordt, hoe groter je eetlust wordt en hoe meer je gaat verlangen naar warme, zoete gerechten. Ingrediënten die het nu goed doen zijn gestoofde appels, kokosnoot, havermout, dadels en ghee.

Wat eet je wel in de herfst

Gelukkig mag je in de Ayurveda meer wel dan niet eten. Het enige waar je rekening mee hoeft te houden is dat je seizoensgebonden eet. In de herfst kies je vooral voor warm, vloeibaar, olieachtig en voedend voedsel. Dit voedt het zenuwstelsel, wakkert je spijsverteringsvuur aan en helpt bij de opname van voedingsstoffen. Dit dieet verlicht nerveuze spanning, krampen, pijn, koudheid, slapeloosheid, een opgeblazen gevoel, constipatie of keutelvormige ontlasting en droogte.

Kies

  • Granen: Basmati, bruine of wilde rijst, tarwe, haver en quinoa. Kook deze met wat extra water zodat het vloeibaar blijft
  • Bonen & peulvruchten: vermijd bonen zoveel mogelijk, behalve gemarineerde tofu en mungbonen en af en toe rode linzen
  • Groenten: avocado, bietjes, komkommer, wortelgroenten, zoals zoete aardappel, wortels, rapen, pastinaak en zeewier zijn het best. Erwten, groene bladgroenten, pompoen en aardappelen kan je het best met spijsvertering bevorderende specerijen klaarmaken in olie of ghee. Vermijd nachtschadeachtigen zoals aardappel, tomaat en aubergine en rauwe groenten, vooral ui.
  • Fruit: zoet, zuur en zwaar fruit zoals banaan, mango en ananas, citrusvruchten en gestoofde appel en peer. Eet met mate geweekt pruimen en rozijnen maar vermijd gedroogd fruit, ongekookte appel en peer, granaatappel en cranberry’s want die kunnen winderigheid veroorzaken.
  • Noten & zaden: met mate gebruikt zijn ze allemaal goed, vooral als ze geweekt zijn
  • Vlees & vis: zeevruchten en kip en kalkoen zijn goed. Vermijd rund- en varkensvlees dat lastig te verteren is
  • Zuivel: Alle zuivelproducten zijn voedend, vooral yoghurt. Verwarm de melk en verdun de yoghurt met water en voeg verwarmende specerijen toe zoals kaneel en kardemom. Vermijd ijs en sojamelk
  • Olie: alle olie vermindert droogte en voedt. Gebruik liefst ghee, sesam-, olijf- of zonnebloemolie
  • Kruiden & specerijen: Verwarmende specerijen, zoals kaneel, gember, kardemom, komijn, venkel en zout
  • Zoetstoffen: allemaal goed, vooral honing, melasse, gerstemout en ahornsiroop. Verwarm honing nooit en vermijd geraffineerde witte suiker
  • Dranken: drink warm water met gember

Wat eet je liever niet of minder in de herfst

Deze voedingsmiddelen vermijd of verminder je het liefst in de herfst omdat ze het windelement aanwakkeren. Je kan daardoor last krijgen van een opgeblazen gevoel of winderigheid.

Vermijd of verminder

  • Droog voedsel zoals chips en crackers
  • Koffie en andere cafeïnehoudende dranken
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Grote bonen zoals cannellini-, kidney- en pintobonen
  • Rauw eten
  • IJskoud eten of drinken

 Zo! Nu weet je wat je wel en beter niet kan eten in de herfst, maar om dit in een recept te gieten dat makkelijk en ook nog eens lekker is, is natuurlijk een heel ander verhaal. In mijn volgende blog ga ik mijn fool-proof ontbijtrecept voor herfstige havermoutpap met je delen. Dus houdt me in de gaten!

Please follow and like us:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − acht =