Facebook
INSTAGRAM
Follow by Email

Happy & healthy living

De 5 voordelen van Intermittent Fasting volgens dokterdokter.nl

De 5 voordelen van Intermittent Fasting volgens dokterdokter.nl

Terwijl we met zo’n 90 man aan de derde dag van de challenge bezig zijn en de eerste positieve resultaten (meer energie, minder kilo’s!) al binnenstromen, kwam ik dit artikel op medisch platform dokterdokter.nl tegen. Mooi om te lezen dat de Westerse medici nu ook deze eeuwenoude Ayurvedische kennis beginnen te ontdekken!

De 5 voordelen van Intermittent Fasting volgens dokterdokter.nl

Zo schrijft de auteur het volgende: “Je metabolisme een boost geven, eindeloos veel energie hebben én van gezondheidsvoordelen genieten zonder strikte dieetregels. Klinkt onmogelijk? Met het begrip ‘intermittent fasting’ of periodiek vasten zou het niet onmogelijk hoeven te zijn. Maar wat is intermittent fasting precies? Wat voor invloed heeft het op je gezondheid en is het niet gevaarlijk?”

Om de laatste vraag meteen te beantwoorden; periodiek vasten kan volgens de auteur – mits op de juiste manier toegepast- een goede en gezonde manier zijn om je gezondheid en gewicht op peil te houden. Het geeft je lichaam de ruimte om op te kunnen ruimen en optimaal te gaan functioneren.

Ze maakt echter wel een kanttekening. Intermittent Fasting werkt niet voor iedereen en het kan voor sommige mensen zelfs gevaarlijk zijn. Mensen in de groei, met een eetstoornis of diabetes kunnen er beter niet aan beginnen.

Wat is vasten & hoe werkt Intermittent Fasting?

Volgens de auteur wordt vasten vaak verward met jezelf uithongeren. Maar dit zijn volgens haar geen inwisselbare begrippen. Toch is vasten ook geen manier van diëten aldus e auteur. Je zou het kunnen omschrijven als ‘het jezelf onthouden van eten en drinken voor een bepaalde periode’. Vasten is geen nieuwe rage (al lijkt dit soms wel zo). Het wordt al duizenden jaren gedaan. In het Indiase gezondheidssysteem Ayurveda dat al duizenden jaren oud is, is vasten een vast onderdeel van een gezoende leefstijl en ook spiritueel vasten maakt al jarenlang deel uit van diverse religies. Waar het in dit artikel over gaat is echter niet het spiritueel vasten, maar het vasten als verandering van het eetpatroon.

Intermittent fasting richt zich niet zozeer op wat je eet, maar vooral op wanneer je eet. In plaats van strikt vast te houden aan drie grote maaltijden per dag en kleinere eetmomenten tussendoor, heb je een bepaalde tijdsspanne waarin je gedurende de dag eet. Het maakt niet uit of dit een paar uur per dag is of bepaalde dagen van de week zijn. Op die momenten kun je eten wat je wilt. En het mooie van vasten is dat er niet één perfecte manier bestaat. Er zijn diverse manieren waarop je intermittent fasting kunt toepassen, waardoor je voor jezelf goed kunt bepalen wat bij jou past en wat niet.

De 5 voordelen volgens dokterdokter.nl

#1 Het is de beste manier om gewicht te verliezen

Uit diverse onderzoeken is aangetoond dat vasten, zelfs wanneer je dit maar eens in de zoveel tijd toepast, bijdraagt aan gewichtsverlies. Zo bleek uit een onderzoek uit 2015 dat afwisselend ‘dag’-vasten het lichaamsgewicht verminderde tot zeven procent en het lichaamsvet zelfs tot 5,4 kilo reduceerde.

#2 Vasten bevordert de afscheiding van het groeihormoon HGH

Groeihormoon wordt ook wel het verjongingshormoon of vetverbrandingshormoon genoemd. Ook wanneer je niet actief bent, zorgt groeihormoon voor vetverbranding. Dus ook wanneer je gewoon zit of slaapt verbrand je vet!

#3 Vasten normaliseert het insulineniveau

Insuline wordt ook wel het vethormoon genoemd. Als je vaak eet, en daardoor teveel suikers en koolhydraten binnenkrijgt, moet je lichaam constant insuline aanmaken met als gevolg dat je lichaam vet opslaat. Als dit (te) vaak gebeurt kan je insulineresistent worden. Dit lijdt tot allerhande chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Dit kan je voorkomen door je lichaam gevoelig te houden voor insuline. Vasten is een effectieve manier om dit voor elkaar te krijgen.

#4 Vasten kan ghrelineniveaus stabiliseren

Ghreline, ook wel het hongerhormoon genoemd, is verantwoordelijk voor je hongergevoel. Jezelf aan strikte dieetplannen houden en jezelf allerlei voedsel verbieden kan voor een constant hongergevoel zorgen. Wanneer je vast, heb je het misschien alleen de eerste dagen lastig. Daarna stabiliseert het ghrelineniveau in je lichaam. Zo wordt je lichaam steeds beter in het kritisch afwegen of je écht honger hebt of niet (of het nu echt ‘tijd’ is om te eten of niet). Dit maakt afvallen een stuk gemakkelijker.

#5 Het vermindert voedselafhankelijkheid en geeft rust

Ben je iemand die gewoonlijk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig is met eten, dan kan vasten op bepaalde tijden erg veel rust geven omdat je nergens over na hoeft te denken. Je wordt dus minder voedselafhankelijk.

Bron: dokterdokter.nl

Please follow and like us:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf + een =