Facebook
INSTAGRAM
Follow by Email

Happy & healthy living

Boekweitpap met kokos & granaatappelpitjes

Boekweitpap met kokos & granaatappelpitjes

We hebben er lang op moeten wachten maar het begint eindelijk lente te worden! Tijdens deze overgang van koud naar warm weer, wordt opgehoopt Kapha (bestaande uit de elementen water en aarde) vloeibaar. Dat merk je zowel in de natuur als in je lichaam; de eerste blaadjes verschijnen aan de bomen en met de lenteregens worden we verkouden of krijgen we voorjaarsgriep. De zware en vochtige kwaliteiten die in de winter overheersen, moeten nu afgebroken en verbrand worden. Tijd om ons spijsverteringsvuurtje op te poken dus! Lekker bewegen en simpel, licht en droog eten helpen daarbij. Deze periode is ook perfect voor een voorjaarsschoonmaak van je lichaam.

Een ideaal lente-ontbijt om de dag mee te beginnen is boekweitpap met kokos. Boekweit is geen graan maar een zaad en daarom ook zeer geschikt voor mensen die geen gluten eten. Boekweit is drogend, verwarmend en licht vochtafdrijvend en daarom ideaal voor mensen die last hebben van het koude en vochtige weer, vastzittend slijm, vocht vasthouden of af willen vallen.

Recept voor Boekweitpap met kokos & granaatappelpitjes

Je kan deze pap bereiden met water of elke soort notenmelk die je lekker vindt. Koemelk kan je in de lente beter laten staan want die verhoogt Kapha. Volgens Ayurveda is amandelmelk de beste melk die er is, het is zeer voedend en het helpt tegen een droge huid. Om het wat romiger te maken, doe ik er geraspte kokos door en ik doe er ook altijd -naar smaak- wat kaneel, gember- en kardemompoeder door. Deze specerijen zijn verwarmend en drogend; gember verwarmt van binnenuit en lost slijm op, kaneel wakkert de bloedsomloop en spijsvertering aan en kardemom helpt helpt je helder te blijven. Wrange vruchten zoals granaatappelpitjes en bessen zijn nu heel goed om te eten, maar appel, peer of rozijntjes kan ook.

Ingrediënten

  • 1/2 kopje boekweit
  • 2 kopjes water of notenmelk
  • Naar smaak kaneel-, gember- en kardemompoeder
  • 2 tl kokosolie
  • granaatappelpitjes of bessen
  • optioneel: ahorn siroop

Breng het water aan de kook. Spoel de boekweit af en voeg bij het water, samen met de specerijen. Draai het vuur laag, doe een deksel op de pan en laat zo’n 15 minuten koken. Haal de pan van het vuur, voeg de kokos en kokosolie toe en laat nog 5 minuten met het deksel op de pan staan. Serveer met de granaatappelpitjes of bessen en zoet eventueel met wat ahorn siroop.

Tip: als je alle ingrediënten de avond ervoor alvast in een potje in de koelkast zetten, dan hoef je het ‘s ochtends nog maar 10 minuten te koken. Doe weer terug in het potje en en eet je ontbijt in de trein of op je werk op.

Eet smakelijk!

Kan je geen boekweit vinden? Vervang de boekweitpap dan door havermoutpap.

 

Please follow and like us:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + twintig =